Alla inlägg under december 2012

Av Jonas Johansson - 31 december 2012 12:48

Det var ju i år jag skulle ta ytterligare ett steg i min jakt på storgösen, mitt något blygsammat rekord på 6,2 kilo skulle slås var det tänkt. Jag sålde min Ryds 535 och köpte mig en riktig "fiskemaskin" en quintrex 390 explorer, nytt ekolod i form av Lowrence hds 5 gen2. I-piloten var den sista pusselbiten till en fulländad utrustning.

NU SKULLE GÖS REKORDET PUTSAS.

 

Så vad i HELVETE rent ut sagt vad det som gick fel denna säsongen????  Vi ska väl försöka bena ut detta NU.


I ärlighetens namn skall vi väl börja med att säga att det inte blivit alls lika många tillfällen att ge sig ut.

Men allting började ju så bra en blåsig dag i Maj på "Clewer Lake"

 

En 5 kilos gös bärgades och fotades innan den fick sin frihet åter.


Mitt tidigare så framgångsrika fiske i Bolmen skulle denna säsong bytas mot Vidösten i Värnamo. Sjön går nu mera under namnet "Dead Lake" Jag malde,malde och malde. Fick ok resultat på dom "gröna" 4,5,6 kilos gäddor var uppe och vände under dom 5 rundorna jag hann med under sommaren. MEN inte en jääääääävla gös fick jag.

Mitt självförtroende var i botten och uppgivenheten var långt gången.

Jag var helt enkelt tvungen att återvända till bolmen.

Jag hann med en runda där innan det var dags att ställa in båten.

 

Det var väl ingen super runda men 3 gösar blev det och livet kändes helt plötsligt bättre.


Väder och vind har även varit en bidragande orsak till att det blivit färre rundor. Om man till en början inte har så mycket tid till fisket vill man ju knappast att "Nordan" skall ställa in ett par av turerna.

Nordan kan helt ärligt dra åt helvete ihop med dom "gröna"


Hösten har kännts som ett enda långt mörker i avsaknad av fisket.

Det har varit tuffa tider och ibland har det kännts som gränsen varit nådd.

 

Men hur har jag då överlevt hösten för att stilla min abstinens efter gösfisket???

Läst fisketidningar och kikat på lite fiskebloggar för att kunna drömma sig bort.

En gång gick det så långt att jag sa till min sambo att jag skulle in och leka med våran son på hans rum.

Ja ni ser ju själva att jag blev påkommen "lekandes"

 

Jag och Vincent fick leka med öppen dörr efter detta.........


Men så kom kylan och isen.

Jag lyckades få till ett datum där allt skulle stämma.

Jag och min fiske kumpan Clewan skulle den 22 december bege oss till "Clewer Lake" för att jaga gösen.

Heldag på sjön fölljt av utgång med en massa fotbolls grabbar. Vilken dag det skulle bli.


Körde ut Lisa och sonen till svärmor kvällen innan.

Väl hemma förberedde jag mig för morgondagens äventyr.

Njöt av ett glas rött medans jag ställde fram alla grejer som behövdes inför morgondagen.


Kröp ner i sängen och mös inför vad som komma skulle.

Jag började snart att ana "Ulvar i mossen" ja talesättet heter faktiskt så... Det är danskt "UULV I MOOOSSSEN"

Det är vi svenskar som "hört" fel och bytt ut ulv mot uggla. Men vad i helvete skulle ugglorna göra i mossen???

Nåväl jag började känna obehag i magen där jag låg i sängen....

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH NEJ. 5 minuter senare såg det ut såhär.

 

och så här såg det ut 9 timmar senare............................................


...........................

..................................

................................

..........................

 

Fiskeåret 2012 som skulle avslutas i stil avslutades istället med en ofrivillig bantning.

Men hur gick det då för Clewan?? Jodå han var och hämtade mina fiskegrejer och tvingade med

sig "Pangan" aka "cheff" ut på isen. Ingen gös för deras del men dock några gäddor.

 

Snyggt Clewan och Pangan.


Jag tänkte inte ge upp utan var fast besluten att hinna med ett pass innan årets slut.

Vad händer då????

Jo vinter helvetet bestämmer sig för att plötsligt få sommar känsla.

Så här har det sett ut och det sägs hålla i sig.  


Men hej, det possitiva med detta år är ju ändå att jag hann introducera min lille pajk för gösen.

 

Något rädd då gösen nästan  var lika lång som han själv:)


En Annan sak som är bra med detta år är att fiasko fiskesäsongen snart är över.

MEN misströsta inte mina 2 läsare.

Jag LOVAR att ta nya tag nästa och och förhoppningsvis blir fisketillfällerna fler

och gösarna större.


Gott Nytt år på er så hörs vi snart igen.


Ps: Hört nåt sett nåt kännt nåt??


Presentation


Jonas Johansson 39 år. Lyckligt förlovad med världens underbaraste flickvän.... Eller rättare sagt trolovade.
Tillsammans har vi vår lilla son Vincent 4 och lilla trollet Emilia 2 år.Om Lisa skulle få beskriva min "hobby" skulle hon samanfatta den med et

Fråga mig

13 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

GÄSTBOK

Kategorier

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

RSS

Besöksstatistik

BILDER

   

                                                                 

               


Ovido - Quiz & Flashcards