Direktlänk till inlägg 16 juli 2014

KAPTEN GÖSLÖS!!!

Av Jonas Johansson - 16 juli 2014 11:48

 

Jag kände inte alls igen den spöklika sjö jag åkte på när jag sökte efter ekon.

Hade jag varit här förut? Och varför kändes det som att dimman hela tiden kröp närmare?

Ekolodet visade 20m och endast 10 grader i vattnet trots att det var mitten av Juli, jag fattade ingenting.

Så dök det upp!!! Det största ekot jag någonsin skådat, detta måste fan i mig vara en ubåt tänkte jag samtidigt som jag skickade ner min Twin Teez för att undersöka.... "Slime" hann inte halvägs ner då ekot upptäckt den för länge sedan och gjort en vertikal stigning på 5 meter innan hugget kom, Det var så kraftfullt att det höll på att slita spöet ur händerna på mig.

Pulsen steg till max på bråkdelen av en sekund. Dimman låg nu så tät att jag knappt såg vattnet. Vad i helvete var det jag hade på här egentligen???

Jag slet som ett djur men den ville inte komma upp, den stod precis rätt under ekolodet så jag kunde se den på skärmen. Varje försök att skaka sig loss kändes som trästockar dunkandes mot en port. Vid det här laget Visste jag vad jag hade på kroken.  

Esox Lucius exemplar Big Mooootherfucker.

Men så plötsligt helt lugnt........slaklina??? innan jag förstod var som hänt hann 1000 tankar rusa genom mitt huvud.

Jag hann bara med en snabb titt på skärmen där det vertikala strecket visade att den var på väg rakt emot mig.

Det gigantiska huvudet som reste sig ur vattnet liknade en krokodils, Den kom som skjuten ur en kanon och rakt emot mig. En kamp på liv och död hade tagit sin plats i båten, Där låg jag på botten av min Quintrex med en 2,5 meter och 76kg gädda med käftar från helvetet över mig.Var det så här det skulle sluta???Skulle jag bli besegrad av en Gädda jävel??? Jag försökte koppla ett gälgrepp samtidigt som bestens utfall mot mig blev allt intensivare. Kraften fanns inte kvar längre Gäddan reste sig likt en Cobra och öppnade sitt enorma gap.

Nu skall du Döööööö!!!! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!


-Vakna,vakna VAAAAKNA JONAS!!!!!

-Va va vad är jag ,,,vad händer???

Du drömde älskling säger Lisa, du yrade nåt om att du skall dö och gädda!!!! Sluta med det där,du skrämmer ju skiten ur mig avslutar Lisa innan hon somnar om.


Själv lutar jag mig tillbaka i sängen genomsvett och tackar högre makter för att det endast var en dröm.

Fan oxå tänkte jag, Hade jag bara fångat en gös idag så hade mitt undermedvetna inte spelat mig detta spratt...

Jag kollade mobilen och såg att klockan var 03:33. Dags att sova Jonas, sa jag till mig själv innan sömnen tog mig.


05:30 Dagen innan.

Trött som ett vandrande helvete hasade jag mig omkring i hemmet och försökte samla ihop mitt liv för dagens fisketur.

Senaste tidens hårda utflykter hade satt sina spår i bihålorna och sängen kändes idag som ett bättre alternativ än sjön.

Tänd till nu dit as, mumlade jag högt.

Jag anlände punktligt till Clewerlake 06:58.


Clewan själv var redan ute och röjde bland sina grejor.

-Vart fan är Braxen? frågade jag.

- Han kommer sa Clewan, åk o lägg i båten o hämta oss på bryggan.

 

Nu jävlar skall det trollas tänkte jag för mig själv samtidigt som jag kikade ut över lugna vyer.

SMHI sa 5m/s idag men o andra sidan kastar dom ju tärning om väderleken.

  Dagens kumpaner hämtade och samtliga 6 spön var i sjön innan 08:00.

Clewan till vänster behöver ingen närmare presentation, men Fredrik "braxen" Axelsson till höger gjorde igår

sin premiärtur i Quintrexen. Inte för att på något sätt vara elak men Axels fiskekunskaper sträcker sig lika långt som mina kunskaper inom knyppling. Nytt spö förvisso men draglådan från 1963 kan du knappast vara nöjd med Axel.

Den innerhöll mer rost från gamla spinnare än en volvo 240 från 80-talet.

Men vadå sa Axel???


- Vi skall fånga fiskarna, inte förgifta dom sa jag.


Trots att jag visste att Juli gösarna kan vara tröga hade jag en skön känsla för dagen.

Den känslan skulle visa sig vara helt fel.


Jag tog fram ett gammalt beprövade knep!!! NU FIIIIKAR VIIII...

Axel halade fram någon inköpt lyxmacka han köpt in, (kostade troligtvis mer än samtliga drag i hans låda)

Jäääävla göttt kaffe sa Axel, sen small det på ett av spöna.


- Vik hädan ditt gröna svin sa jag när gäddan kom simmandes vid båtkanten.

   Den "Gröne" hade huggt på en av mina CM NilsMasters.

4kg "grön" fick simma hem.


-Var det en gös sa Axel???

-Inte direkt sa jag irriterat.


Nu ville Axel fika i parti och minut för han trodde fiskarna kände lukten... Heeeeelt otroligt tänkte jag,

Har jag fått med mig ett behandlingshem eller vad är det frågan om!!!!


Fisket fortsatte vara trögt och vi knep en slips till innan det var dags att slå till i Clewans spö.

 

Clewan steg intill och gjorde så båten slapp skämmas.

Inte världens största gös men kolla noga Axel. EN GÖS!

Snyggt Clewan.


-Du Jonas, skall spöet se ut sådär???

hyggligt böj på ett av spöna!!!

-Ja Axel det skall se ut så om det är fisk på.


Jag fick nåt ryck o trodde jag var någon drillmästare och för ett ögonblick där vi skulle byta plats fick jag slaklina.

Vips så var gösen lös. Vilken jävla amatör jag är!!!!!



Efter detta förvandlades båten till rena syjuntan då huggen uteblev.

 

Ljugarbänken!!!


Men Jonas, sa Axel.

Nu har vi trollat i 4 timmar... Varför får vi inte mer fisk????


-Ja du Axel sa jag pedagogiskt, Får du alltid ligga när du vill ligga???

Han skakade på huvudet.

-Ibland måste man köra tills hjulen trillar av och inte ens då är det några garantier för att du får fisk.


Vid 13:00 var det dags för grabbarna att kliva av.

Clewans päron bjöd på dagens bästa fika vilket jag tackar ödmjukast för.

 

Vädret såg ut att ordna upp sig i pausen och jag tänkte köra vidare själv fast nu ger mig på prickskytte.






Hur mår man i paus efter en misslyckad tur???? Kolla nedan får ni se.

 

Inte helt nöjda!!!


Vädret höll i sig över fikat men när jag väl kom ut så fick SMHI tyvärr rätt 4-5m/s gjorde att jag och

båten gav upp efter 2,5 timmars prickskytte.


Kaptenen blev idag göslös.......


Bara att åka hem med svansen mellan benen och börja samla Escudos.


Tack Axel och Clewan för en trevlig tur och till mina läsare....


Hang in there, jag är snart tillbaka.









 
 
Ingen bild

Larry

16 juli 2014 14:18

Amatörer!😃

Jonas Johansson

16 juli 2014 16:58

Smask?

 
Ingen bild

Lakeflower

17 juli 2014 11:13

Som hämtat ur Hajen eller Esox.................

Jonas Johansson

21 juli 2014 21:26

Livlig fantasi:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Johansson - 3 februari 2019 17:00

Spekulationer och rykten har florerat i massor, Vad har hänt! Har han slutat fiska? Är gnistan borta? Det har till och med ryktats att jag sålt allt, tagit mitt pick o pack och flyttat till Valencia för att driva apelsinodling! Det sistnämda är g...

Av Jonas Johansson - 24 mars 2018 08:20

Jag kan inte fatta att det är sant! Hur fan gick det här till? Jag såg det inte ens komma, hur kunde jag vara så jävla dum. Likt ett barn ligger jag med täcket uppdraget till hakan i fosterställning och stirrar rakt ut i tomma intet. Tankarna rusar...

Av Jonas Johansson - 21 februari 2018 19:34

   Våga,våga inte det var den stora frågan när det kom till att bestämma sig hurvida det skulle bli något fiske eller inte. Vadå inte våga? Vad är problemet undrar ni! Isen för helvete, isen. Ja ja jag vet att Jesus gick på vatten och många fisk...

Av Jonas Johansson - 18 februari 2017 11:32

Ni som eventuellt har högläsning för era barn eller yngre anhängare än 15år ber jag er genast att hålla för öronen för här kommer det!!!! KUKSUGARGÖSTAKANDRAÅTHELVETEIHOPMEDGÄDDORNAOCHMÖRTARNA!!!   Ooooohhh vad härligt att få ur sig det, moge...

Av Jonas Johansson - 27 juli 2016 17:13

Jag skäms, jag verkligen skäms! Jag skulle vilja påstå att jag på egen hand har stått för 5 människors förfall. Jag har svikit, skändat och absolut inte tagit det ansvar som jag borde ha gjort!!!!! Jag ber på mina bara knän om ursäkt till mina 5 läs...

Presentation


Jonas Johansson 39 år. Lyckligt förlovad med världens underbaraste flickvän.... Eller rättare sagt trolovade.
Tillsammans har vi vår lilla son Vincent 4 och lilla trollet Emilia 2 år.Om Lisa skulle få beskriva min "hobby" skulle hon samanfatta den med et

Fråga mig

13 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

GÄSTBOK

Kategorier

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik

BILDER

   

                                                                 

               


Ovido - Quiz & Flashcards