Direktlänk till inlägg 26 juli 2013

GÖSBONANZA OCH EN 8 KILOS AV DOM GRÖNA!!!

Av Jonas Johansson - 26 juli 2013 21:45

Det har varit dåligt med fiske de senaste månaderna men nu öppnades en lucka för 3 trollingpass på 2 dagar.

Jag utlovade ju Gösbonanza i rubriken........ Njaaaaa kanske en lätt överdrift men nu när ni ändå hittat hit kan jag ju bjuda på hyfsade gösar och en 8 kilos av dom "gröna". Men vi tar det från början...


I onsdags var förutbestämt att jag skulle köra ett morgonpass i "Clewerlake".

Bokstavligt tagen på sängen knackade det på rutan 05:30. HEEEEEELVETE jag hade försovit mig.

Min kumpan för dagen Clewan var måttligt road då jag endast försovit mig 2 gånger i hela mitt liv

när det kommer till fiske, och Clewan har varit med på båda dessa pass.

 

Clewerlake låg som en dröm och bara väntade på oss...

Dom 2 första timmarna var tröga och Clewan skruvade på sig mer och mer...

- Det blir inget idag!!! Lika bra vi packar ihop och åker hem säger Clewan...

- Lugn o fin Clewan det kommer...


Mycket riktigt så kom första hugget vid 08:00.

   

En fin gös på 3,1kg och Clewan var glad som en speleman då han lovat frugan sin, grillad gös.

-Nu får jag nog ligga ikväll sjöng han och gör en snabb segerdans i båten.


Vi han knappt få ordning på grejeorna från det första hugget innan nästa gösta flörtade med min customemade NM.

SMACK....

 

2,6 kg GÖS.....

Härlig start och Clewan hade bytt ut sin tvivelaktiga inställning till ett brett leende.

Huggperioden var över och vi malde på medans vädret skiftade från strålande sol till mulet och snålblåst från norr.

Klockan blev 11:00 och det var dags att ringa i spöna igen... Lite skön tyngd i spöet denna gång.

 

Trots en odramatisk fight var vi helnöjda med denna 4,5 kilos gösen som efter fotografering fick sin frihet åter.

Likt tidigare huggperiod dröjde det inte länge innan nästa gös gick i fällan.

 

Ett mindre exemplar 1,5kg fick oxå syna kamerans lins innan det fick simma hem.

Vi hann även med att plocka upp 3 av dom gröna i blandad ordning men ingen av storlek och därför får dom heller inget utrymme i denna GÖS blogg.

Vid 12 snåret tyckte vi det räckte och begav oss hemåt.

  

Clewan var urnöjd med rundan och jag får erkänna att jag var nöjd jag oxå.

Fick ett mess att det grillade gösen smakade bra, men om det blev något "ligg" på natten står fortfarande obesvarat.

Tack för en trevlig runda Clewan...


Strax innan rundan var slut ringde det i mobilen... Gösmästaren stod det i displayen...

Trollingpass i "Secret Lake" ikväll?? Jag skall fundera på det sa jag till Sjöblom.


Jag skulle ju köra ett pass imorgon och jag var inte säker på att röda mattan skulle rullas ut hemma när jag  kom

med detta förslag.

Lisas svar!!!!

-Du är ju allt eller inget, så kör.

- Tack Bebe sa jag och besämde tid med Sjöblom som inte heller hade fiskat på några veckor och var heltänd.

 

En fantastisk kväll väntade på oss i Secret Lake.

 

Niclas Sjöblom aka Gösmästaren i egen hög person.

Denna man lämnar inget åt slumpen.

Men det skulle visa sig att Sjöbloms kroniska stånd sakta skulle ge vika i takt med att storgösarna uteblev.

Framåt senkvällen fick vi bevittna ett mäktigt åskoväder i horisonten, vilket skådespel det blev med alla blixtar.

Fick vi då ingenting???


Jodå! Dock inga storgösar... 2 gösar blev det, en strax över kilot och en på lite över 2 kg. inga foton på dessa då man inte vill hamna i dålig dager hos "Gösexperten" han sa nåt i stil med...

- Agn fotograferar vi inte i denna båten, det ska du ha jävligt klart för dig.

Klartecken på det Sjöblom.

Trevligt sällskap och härlig kväll var det ändå.

Tack Sjöblom.


Då hade jag kört 2 pass på Onsdagen med 6 gösar och 3 gässor som resultat.

Svintrött vaknade jag på torsdagen och tittade mig i spegeln. HELVETE Jonas.

Det såg ut som jag hade supit konstant i 8 dagar....

Nattens få timmar sömn hade satt sina spår, jag såg trots detta fram emot trollingpasset

som väntade på min egen hemmaplan.

 

Vi var sena ut men 08:45 var alla spön ute.

Dagens gäst var min gamle vapendragare Dwe aka Big Mama aka former Mascot.

Han var heltänd efter att jag bombarderat honom med gös bilder från gårdagen.

Det fanns även en revanschlusta i hans blick, jag frågade honom vad han grunnade på?

Han var med den dagen då jag tangerade mitt PB på gös och fick då smeknamnet Mascot.

Efter några mindre lyckade turer med Dwe i båten tog jag bort smeknamnet Mascot från han lista.

Det var där skon klämde.

Men efter dagens fiske skulle det visa sig att han fått 2 nya smeknamn.


Jag tappade tidsuppfattningen men runt 10:30 small det på ett av spöna.

 

Fin fin 3,1 kg gös. För husfridens skull och en insamling av extra escudos hos Svärmor landade denna gös på Lennart

aka Lättans grill.

Dwe var nöjd, Jag var nöjd och vädret var strålande.

Vi gnagde på ytterligade ytterligare en timme innan det sjöng till i spöet brevid.


- Den är tung sa jag till Dwe och kände hur pulsen höjdes. Den hängde med likt klassiskt gösmaner utan att vara uppe och visa sig. Sista 15 meterna innan båten ökade aktiviteten. en rusning, 2 rusningar. Den var tung och ville inte komma upp. Jag såg mitt gös PB på 6,2 flyga all världens väg när jag i min envishet försökte tvinga upp den till ytan.

- Nu kommer den Dwe, var beredd sa jag.

-VAD I HELVETE skrek jag rätt ut i samma sekund som jag såg att det var en av dom "GRÖNA" som kom upp till ytan och gnagde på min wobbler.

Sjuk besvikelse... Hur kunde jag ha så fel???

Hur som helst så har jag ju sagt att endast gäddor över 6kg får visas på denna GÖS blogg så här har ni den.

 

8kg grönt slem....

Denna illaluktade best fick simma tillbaka efter fotografering och en rejäl utskällning från mig. Det kommer troligvis aldrig våga hugga på någon av mina wobblers igen.

Efter den "gröna" började äventyret ta slut.  

det tonade upp sig söder ifrån och blåsten tilltog kraftigt.

Vi härdade ut ytterligare 45 minuter men sen fick vi nog.


Vad hände med Dwes 2 nya smeknamn och gösen som hamnade på "Lättans" grill då?

En sak i taget....

 

Dagens kumpan Dwe....

Jag bestämde med noga övervägning och med tanke på hur trevligt sällskap han är att han får tillbaka smeknamnet "Mascot".

På kvällen damp det ner en rolig bild på min telefon.

 

Jag hade solskyddsfaktor med mig men Dwe tackade nej.... Bad Choice Dwain.

Dwe aka Big Mama aka Mascot och nu även aka Red One.

Tack för en riktigt trevlig dag Red One....


Ja just det!!! Den grillade gösen.


   

                                                  

                                                  
        LÄTTANS GÖS

             

                     Filea gösen,linda varje file med parmesanskinka (krydda med salt o peppar)

                         Grilla 5minuter sedan ytterligare ett par minuter på indirekt värme.

                           Förkoka sparris 2-3 min i saltat vatten sedan grillas dessa i 4min

                       Hasselbackpotatis som tillbehör(behöver ingen närmare presentation)

                          Sallad,tomat,gurkanektariner,chevre ost,honung och pinjenötter.

                          Sist men inte minst, en stenhård starköl att skölja ner maten med.


    

Inte illa, 3 fiskade pass, husfriden håller i sig och insamlade escudos hos Svärmor och Lelle.

Life is gooood.


Håll ut mina 2 läsare, för rätt vad det är så är jag ute på sjön igen!!!




 
 
Ingen bild

Mr Mascot

27 juli 2013 13:02

Möcke bra skrivet , du har talang för det där. Kan säga att brännan la sig så det såg värre ut än va det var.

Jonas Johansson

27 juli 2013 14:28

Tackar:)

Gött att höra att det inte blev sandpapper på lakanet på natten:)

 
Ingen bild

Tredje läsaren

27 juli 2013 23:59

Tre pass på 2 dagar? Där måste alla insamlade escudos gått åt skogen??
Sen måste lakeflower titta på pavaranerna och inte leka med mobilen.
Snygga fiskar! Skitfiske

Jonas Johansson

28 juli 2013 11:21

Hej!!!! En tredje läsare... Inte illa?
Escudos förrådet är tömmt men jag har redan börjat jobba upp ett nytt.
Inte lätt att fånga Seaflower framifrån, han är som en oljad blixt i båten?

 
Ingen bild

munken

28 juli 2013 19:55

Kul läsning biatch. Funderar på om du ska få lära min dotter att dra upp lite, du vet hon måste ju ha en hobby som tar upp all hennes lediga tid...

Jonas Johansson

28 juli 2013 20:51

Lär henne springa som du gör istället så hon får en ordentlig bagarröv:) Det har hon mer nytta av, lägga nät på krogen behöver kvinnor sällan göra;)

 
Ingen bild

Tredje läsaren

2 oktober 2013 21:49

Här var det dåligt uppdaterat!
Måste skrapat i botten på Escudos kontot sist :)

Jonas Johansson

14 oktober 2013 11:46

Inte bara varit dåligt med fiske utan de 2 gånger jag varit ute sedan bloggen uppdaterades sist har det dessutom varit dåligt med FISK. Har ju så smått börjat gå över till "THE DARK SIDE" dvs prickskytte.

Som du säkert förträngt gör det inte sig själv i början:)

Ligger dessutom på ruinens brant på escudos kontot.
En tung tid för Fiskaren i dagsläget:)

Men oroa dig icke min tredje läsare.
I will rise again och lovar en rapport inom kort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Johansson - 3 februari 2019 17:00

Spekulationer och rykten har florerat i massor, Vad har hänt! Har han slutat fiska? Är gnistan borta? Det har till och med ryktats att jag sålt allt, tagit mitt pick o pack och flyttat till Valencia för att driva apelsinodling! Det sistnämda är g...

Av Jonas Johansson - 24 mars 2018 08:20

Jag kan inte fatta att det är sant! Hur fan gick det här till? Jag såg det inte ens komma, hur kunde jag vara så jävla dum. Likt ett barn ligger jag med täcket uppdraget till hakan i fosterställning och stirrar rakt ut i tomma intet. Tankarna rusar...

Av Jonas Johansson - 21 februari 2018 19:34

   Våga,våga inte det var den stora frågan när det kom till att bestämma sig hurvida det skulle bli något fiske eller inte. Vadå inte våga? Vad är problemet undrar ni! Isen för helvete, isen. Ja ja jag vet att Jesus gick på vatten och många fisk...

Av Jonas Johansson - 18 februari 2017 11:32

Ni som eventuellt har högläsning för era barn eller yngre anhängare än 15år ber jag er genast att hålla för öronen för här kommer det!!!! KUKSUGARGÖSTAKANDRAÅTHELVETEIHOPMEDGÄDDORNAOCHMÖRTARNA!!!   Ooooohhh vad härligt att få ur sig det, moge...

Av Jonas Johansson - 27 juli 2016 17:13

Jag skäms, jag verkligen skäms! Jag skulle vilja påstå att jag på egen hand har stått för 5 människors förfall. Jag har svikit, skändat och absolut inte tagit det ansvar som jag borde ha gjort!!!!! Jag ber på mina bara knän om ursäkt till mina 5 läs...

Presentation


Jonas Johansson 39 år. Lyckligt förlovad med världens underbaraste flickvän.... Eller rättare sagt trolovade.
Tillsammans har vi vår lilla son Vincent 4 och lilla trollet Emilia 2 år.Om Lisa skulle få beskriva min "hobby" skulle hon samanfatta den med et

Fråga mig

13 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

GÄSTBOK

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik

BILDER

   

                                                                 

               


Ovido - Quiz & Flashcards