Av Jonas Johansson - 2 augusti 2011 07:12

Att ha en mentor är få förunnat. Men frågan är hur det känns för mentorn att ofrivilligt vara mentor åt någon?

Niclas Sjöblom aka Gösexperten är den bästa gösfiskaren jag känner till.

Ja ja ja ja!!!! Jag vet var ni tänker. Han,hon,den eller det är mycket bättre gösfiskare än Sjöblom!! Det är mycket möjligt, men jag känner väl för fan inte till dessa..

Hur som helst så har denna kompetenta gösfiskare blivit min ovrivilliga mentor som jag lite då och då terroriserar med sms om fångst rapporter och fiske tips.

Förhoppningsvis anser han mig inte som en "stalker"(vilket innebär att jag slipper rättslig process) i söndags bjöd han med mig på en tur.

Jag tycker absolut att man skall gå sin egen väg när det kommer till fiske och dra sina egna slutsatser, men bara en idiot skulle avstå från att lyssna på en erfaren och framgångsrik gösfiskare som Sjöblom.

Ni fårstå ju själva att denna fisketur var rena Julafton för mig.

Sen att Sjöblom kanske tycker att det var "tusen frågor" är ju en annan femma

Vädrets makter var med oss och endast krusningar på ytan gjorde sig påminda under kvällens gång.

Vi nötte på,efter 1,5 timme small en fin 2,5 kilos gös på.

Sjöblom hade verkligen allt som behövdes när det kom i fiskeväg. Detta är definitivt min nästa investering. Vilken känsla att spöklikt bara glida fram längs vattnet.

Jag ska bara få med Lisa på att sälja barnvagnen för att köpa en elmotor!! Inte världens bästa odds på detta kanske.

Vi fortsatte att nöta på och såg solen droppa.

Jag fortsatte med mina "tusen frågor" och innan kvällen byttes till natt så small det på en gös på närmare 3 kilo.Eller som Sjöblom uttryckte det: Standard gös.

När vi packade ihop och begav oss hemåt så måste jag säga att det varit en riktigt givande kväll och att Sjöblom inte slängt mig i vattnet ser jag som ett gott tecken.

Denna runda får: 4 gösar. För att bli en bättre fiskare skall man fiska med dom som är bättre...

Av Jonas Johansson - 28 juli 2011 08:40

Gårdagens fiske bjöd på mängder av hugg och resultatet slutade på 8 av dom "Gröna" och 3 gösar.

Brukar försöka bryta av fisket i Bolmen någon gång om året och bege mig till Marcus.

I hans sjö är beståndet ganska jämt fördelat mellan de "gröna" och gösarna.Så det kändes spännande att åka ut till Clewer Lake.

Vi hann inte ens få ut alla spöna innan det small på en mindre av dom "gröna". En vild lite sate som vi snabbt släppte i. I med spöet och smack. Dom "gröna" var verkligen på hugget, mellan 17:00 och 19:30 klippte vi 8 av dom "gröna". Nu skall ju poängteras att jag är GÖS fiskare, men för den skull kan man ju uppskatta hugg bonanzaz som uppstod.

Dagens första gös kom runt 19:00. Snabbt foto och sen fick den simma hem. Riktigt tung bjässe

Marcus Clewåker aka Cleeeeeeeber aka Mr IFK njuter av kvällen ute på sjön.

Kaptenen skötte sitt jobb ypperligt.

En timme senare gjorde göstas bror ett besök i båten.

Efter denna lilla räkan lade sig Clewer Lake och och huggen lugnade ner sig.

Ni ser ju själva vilken underbar kväll på sjön det var. Bara sitta och njuta, lyssna på hur båten sakta glider fram genom vattnet. Detta mina damer och herrar är livskvalite´.

Det gick ända fram till 22:30 innan det högg igen, men denna gång var det lite lönt.

Gösambulansen hade slagit till igen. Denna gången vägde gösen 3,2 kilo.

Vi körde på en haltimme till efter denna gös utan resultat.

Rätt nöjda begav vi oss hemåt i mökret.

Trevligt sällskap,en underbar kväll, 8 "gröna" topp 2,5 kg, 3 gösar med 3,2 i topp ger denna runda 3,9 gösar.

Av Jonas Johansson - 27 juli 2011 13:21

Man kan ha en maskot som frambringar bättre resultat eller för tur med sig... Dwe är min maskot och han har frambringat tur i form av att vara på plats då 6,2 kilos gösen bärgades..

Men vad jag inte visste var att man kunde ha "unlucky charms"  dvs motsatsen till maskot. Någon eller några som som istället för att smörja häller grus i maskineriet eller i mitt fall, istället för fiskelycka gör en till FISKE FITTA..

Jessica aka Lederhosen Chick aka Hitlerjugend och Björn aka Forrest Gump aka Gös tapparen.

Om ni ser dessa 2 på mils avstånd så spring utav bara helvete och kolla inte bakåt.

Ringer dom och vill följa med och fiska, LJUG säg att det är fullt i båten. Dessa två är i lag med oturs gudarna. BEWARE!!!

Allt började bra och känslan sa att det skulle bli en kanon kväll i fiskets tecken.

En 2,5 kilos av dom "gröna" högg tidigt och spädde på min teori.

En timme passerade innan det äntligen högg på ett av spöna. Gös sa jag redan vi hugget.

Jag lät Björn ta hand om detta vilket senare skulle visa sig vara ett stort misstag.

Slaklina och problem vid bort tagning av paravanen gjorde att gösen gick förlorad.

rejäla knyckar vid båten talar för en minst 3 kilos.

Som jag brukar säga: Dont send a boy to do a man`s job, eller i detta fallet: Dont send Forrest unless it`s a box of chocolates.

Björn vände oss ryggen efter sin tappade gös och tog till flaskan.

Vi föreslog att Jessica skulle strippa för att lätta upp stämningen. Hon klädde på sig istället

Vi nötte och nötte men huggen uteblev. Synd på en sådan underbar kväll.

Full mundering när mörkret kom smygandes.

Här är bilden på alla gösarna vi fångade idag.

Och som jag sa till Jessica när hon frågade vart deras utlovade gös var? Den är nog fortfarande kvar där Björn tappade den.

Besvikelsen till trots och oturen de för med sig så är det ena roliga jävlar Jessica och Björn. Detta gör att en given 0 gösar för denna runda höjs upp till 2,5 för det trevliga sällskapet.

Run Forrest run!!!

Av Jonas Johansson - 24 juli 2011 13:12

Lisas vänner hade ordnat en "babyshower" för henne. Det är en sorts överraskningsfest för blivande mödrar där dom får lite smått och gott till det lilla livet som snart skall komma. Medans tjejerna frossade i baby grejer tog jag med Marcus ut på gös fiske...

Det såg till en början ut att bli inställt p.g.a regn och åska. Men vi 19:00 var vi ute på Bolmen och det sprack ut och blev kanon väder.

Dagens gäst Marcus sitter och avnjuter en 2,8 när vi precis fått ut grejerna.

Livskvalitet kallas detta

Vi körde på en timme och bara njöta av vädret och den kalla capricciosan vi hade med oss.

Jag kollade bort mot horrisonten och såg att det började tona upp sig igen.

Jag sa till Marcus att nu är det nog bara en timme kvar innan helvetet bryter ut... Satan tänkte jag, ska vi inte hinna få nåt hugg innan ovädret drar in igen..

Där satt den, sa jag några minuter senare och började veva in ett av spöna... Det känns bra denna sa jag till Marcus.. Lätt över 2 kg sa jag och flinade...

Efter några härliga knycker och lite fajt fick vi upp den i båten. En fin fin 3900g Gösta.

Strax därpå högg en 3kg av dom gröna.Dom "gröna" som är en aggresivare art fick simma tillbaka utan att fotas.

Sen kom Helvetet....Blåst,regn och Djävulens vågor... Fick en 1 kilos Gösta som skulle fotas men av misstag filmade Marcus istället.
  om ni undrar varför det inte hör något så är det för att det blåser ORKAN

Vid 22:30 hade vi fått nog och begav oss hemåt.

Vi avslutade hemma hos Marcus med en härlig Rom och Cola.

Dagens fisketur får: 3,5 gösar för trevligt sällskap och skapligt fiske.

Av Jonas Johansson - 22 juli 2011 12:06

Efter onsdagens fiske kunde jag inte låta bli att ta en tur igår igen.

Vädret var verkligen inte det bästa och vi fajtades med blåst och stört skurar.

Dagens tappre riddare stod sida vid sida genom eld och vatten trots det tröga fisket. En stor eloge till Jocke Svensson aka Munnago aka Jaaaaaaadå aka Lämmeln aka Meep Meep.

Vi började vid 19:00 och fick verkligen jobba... Regnet kom,blåsten kom, men huggen uteblev...

Inte förens 21:30 kom Gösta och knackade på. Denna 1800g gösta fick bli middag till Munnago.

En seg fiske kväll men med trevligt sällskap. Vi hann även med en liten romantisk grabb picknick i form av Caprcciosa och folköl

Dagens runda får 2,5 gösar för det trevliga sällskapet. JAAAAAAAAAADÅ.

Av Jonas Johansson - 21 juli 2011 12:45

Pang,pang,pang... under loppet av en timme hade jag lurat upp en 5,2 kilos gös, en på 1,8 och en liten rackare strax under kilot. Det var nästan så jag skämdes.......

Men vi tar det från början..

Klanen Bublies hade varit på mig ett tag om att få följa med ut och fiska, vädrets makter verkade vara med mig denna dag så jag gav klartecken till klanen för en göstur.

I klanen Bublies ingår min bästa vän Cristoffer aka Bubblan aka Air Hair aka brother from another mother och han son Melvin aka Damien.

Det var med glatt humör vi drog ut på Bolmen för att jaga gösen. Jag måste erkänna att jag kände lite press efter att min stora käft kanske glappat lite för mycket.

Andra medlemmarna i Bublies klanen..Från vänster: Jessica aka Spiderlegs, Leo aka Forrest Gumps pajk och så har vi Kristian aka Du ser lite trööött ut Cristoffer aka Klan Leader.

Bastarden i Bublies klanen. Björn aka Forrest Gump aka Wooooooofies brother

En trög första timme följdes av ytterligare en. Tålamodet på "mini Bubliesarna" började svikta. Inte så konstigt!! Melvin fyller sex och Leo är nåt år äldre, det finns ju betydligt roligare saker i den åldern än att sitta i en båt jävel utan att få fisk.

Men så.... SMACK.. ett hyfsat hugg på Bubblans spö.. Melvin tog över och började veva, desvärre släppte det innan vi hann se den.

Mini smack på mitt spö och en lill gösta släppte precis när jag skulle lyfta in den i båten... En liten av dom "gröna" var uppe och vände vi båt kanten.

Efter att ha kört mellan 17:00-20:15 hade Klanen Bublies fått nog...

Jag körde in dom, tog farväl och bestämde mig för att köra vidare fram till midnatt.

Bolmen började lägga sig och det var riktigt behagligt.

Ett rejält böjt spö fångade min uppmärksamhet.

Jag kände att det var lite större men lät båten fortsätta gå. När jag kände några tunga knyckar vågade jag inte chansa utan slog av motorn och kände pulsen stiga.

Der är en härlig känsla att veta att du har nåt större på innan du har sett hur stort det är.

En underbar 5200g Gösta   Jag vet att jag ser skräckslagen ut. Men det är inte alltid lätt att styra,hålla koll på spöna samtidigt som du ska ta kort. Skaplig multi tasking.

Efter foto och vägning fick denna skönhet simma tillbaks igen.

Denna lilla räkan satt på ett av dom andra spöna när jag skulle veva in.

Riktigt trassel hade jag lyckats få till bland dom andra spöna, men glad över fångsten trasslade jag med glädje ut dessa.

Solen var på väg ner när jag fått ut grejerna igen....

Ni NI kan ju tänke er känslan efter ha tagit en skaplig gös och bara njuta av solnedgången...

Körde på glad som en speleman, en halvtimme senare kom ytterligare ett hugg.

En fin 1800g gös gjorde ett kort besök i båten innan han fick sin frihet åter...

Körde vidare fram till 23:30 men inga fler hugg.

Det var ett tag sedan jag fick nåt större så jag måste medge att jag var sjukt nöjd när jag styrde hemåt.

Klanen Bublies kommer väl efter mig med facklor och påkar efter det här....

Men det är som jag brukar säga: Det är tufft på touren..

För en trevlig tur med The Bublies Klan och en magisk timme får denna runda: 4 gösar av 5 möjliga.

Om vädrets makter är med mig blir det en ny tur ikväll

Av Jonas Johansson - 17 juli 2011 10:20

Abstinensen var stor efter fiske då det gått 17 dagar sedan min senaste tur.

Jobb,trav i Halmstad och sen öppnade jag semester med att vara sjuk.Detta har kommit emellan mig och jakten på storgösen.

Men nu äntligen hade jag och dagens gäst Dwe styrt upp en förmiddags och en kvällstur.

Desvärre hade min Maskot Dwe inte önskad effekt under förmiddagen och det närmsta bilden vi fick på en gös var denna wobblern. Vid 1200 begav vi oss hemåt och bestämmde att vi skulle ses där igen vid 1700.

Dwe var heltänd när vi skulle dra igång eftermiddags turen.(han försöker spänna musklerna på bilden)

Själv var jag något mer resaverad och satt fortfarande och klurade på förmiddagens dåliga fiske.

Det hade spruckit upp under eftermiddagen och vindarna började lugna sig. Vi hade ute grejerna vi 1645.

Efter en och en halv timme satt dagen första gös och vi drog en lättnadens suck.

2350g var uppe och vände i båten innan den fick friheten åter.

Efter som denna gös tyvärr var den enda värd att fota, får den äran att vara med på 2 kort. Dwes namn som maskot var oxå räddat, i ren seger eufori steppade han loss i båten likt Fred Astaire.

Solen började droppa och vi fick 2 små 45 centimeters gösar till.

Ingen lysande fiskedag men kolla in dessa bilder!!!

3 gösar på hela dagen är definitivt inget att skryta med. Men ibland får man försöka lägga det maniska jagandet efter stor gösen åt sidan och inte gräma sig över dåligt fiske utan njuta av en fantastisk kväll.

Dagens runda får 3 gösar

Trevligt sällskap och en fantastisk kväll drar upp betyget.

Av Jonas Johansson - 3 juli 2011 18:37

Veckans fiske har varit lite blandat. Ena dagen nollad och nästa runda 7 gösar varav 2st var helt ok.

Vi börjar med Tisdagens fiske som gick från en härlig mysig eftermidag på sjön med Lisa. Sol,bad och spegel.

Lisa är den enda som går före gösfisket

Mellan bad och solning gjorde jag iordning spöna för en skön trolling kväll.

Och nu kommer fiske bilderna..........................................
..........................

..................................................
......

...............................Nä just det! Den underbara dagen förvandlades till ett blåsigt helvete och jag blev dessutom inte en enda gös.

Dagens tur får 2 gösar.

Min underbara flickvän drar upp betyget från 0 till 2.

Torsdagens fiske skulle visa sig vara betydligt bättre.

Samma väder som senast och jag anade ugglor i morsen.

Men jag fick en förhandstitt på fisket då jag testade djupet på mina smithwickar.

Det högg en liten rackare innan jag ens börjat fiska.

Jag drog söderut för att testa ett ställe jag spanat in på kartan.

Jag hade även ringt och terroriserat "Gösexperten" och fått lite mat nyttiga tips.

Det dröjde inte länge innan en 2,5 kg gös presenterade sig.

Efter denna gös kom dom i strid ström hela kvällen.

5 st Lill Göstas i denna storleken blev det.

Det började mulna på framåt 20 tiden detta var den näst sista gösen.

När jag vid 21:30 tiden började ta in grejerna högg en 2.3kg gös som avslutning.

Denna runda får 4 gösar

Inga jättefiskar men kanon väder och bra med hugg väger upp denna runda som den näst bästa i år,

Wobbler ligan är uppdaterad.

Jonas Johansson 39 år. Lyckligt förlovad med världens underbaraste flickvän.... Eller rättare sagt trolovade.
Tillsammans har vi vår lilla son Vincent 4 och lilla trollet Emilia 2 år.Om Lisa skulle få beskriva min "hobby" skulle hon samanfatta den med et